Danskerne har for alvor fået smag for alkoholfri øl. Det seneste år er salget af den slags øl steget markant, viser nye tal fra Bryggeriforeningen. Et flertal synes, at det er en god idé at servere øl uden alkohol til gæster, der er i bil.

Stadigt flere danskere har fået øjnene op for alkoholfri øl, som ifølge lovgivningen må indeholde op til 0,5 % alkohol. Det seneste år er salget af alkoholfri øl steget med 19 % til over 9 millioner dåser og flasker. Set over tre år er der sket mere end en tredobling i salget, viser nye tal fra Bryggeriforeningen.

En af forklaringerne er, at de danske bryggerier nu tilbyder forbrugerne flere alkoholfrie øl at vælge imellem, og at brygmestrene er blevet bedre til at fremstille alkoholfrit øl, der smager rigtigt godt, lyder forklaringen fra Bryggeriforeningen.

For tre år siden var der kun enkelte danske øl uden alkohol på butikshylderne, mens ølnydere nu kan smage sig gennem hele 14 danske øl med mellem 0,0 % og 0,5 % alkohol.

– Et stigende antal forbrugere går op i sundhed og en aktiv livsstil, og alkoholfri øl passer rigtigt godt til den forbrugertrend, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald, der oplyser, at endnu flere alkoholfri øl er på vej fra bryggerierne i 2018.

Ifølge Bryggeriforeningen er det især forældre i børnefamilier, som lægger alkoholfrie øl i indkøbskurven. Og der skummer flest af de alkoholfrie øl i de større byer.

Hos Rådet for Sikker Trafik ser man en klar fordel i, at stadig flere køber alkoholfri øl. Hvis man f.eks. har gæster til middag eller fest, så giver det god mening at servere velsmagende drikkevarer uden alkohol til de gæster, der skal køre hjem.

Foto: Rådet for sikker trafik