Kbh. Universitet skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om småbørnsforældre:

I en verden med mange forbrugsmuligheder, uforståelige varedeklarationer og selvudnævnte eksperter, er det ofte en jungle for forældre, når de skal vælge mad, legetøj eller andre produkter til børn. Et nyt kvalitativt studie fra Københavns Universitet viser, at forældres pejlemærke er de produkter, de oplever som mest naturlige.

Barn med pære, foto KU/Getty

Studiet fra Institut for Fødevarer- og Ressourceøkonomi er en analyse af forskellige dimensioner af naturlighed, som småbørnsforældre træffer forbrugsvalg ud fra.

Når Anne skal købe ny autostol til sin datter, læser hun nøje varedeklarationen på produktet. Hun surfer på nettet efter tests af forskellige modeller og anmeldelser fra andre forældre for at være helt sikker på, at det hun køber ikke indeholder sundhedsskadelige stoffer og er fuldstændig sikkert at bruge.

“Det sker jo, at børn begynder at bide i stolen, når de har siddet der lidt. Derfor læser jeg op på alt, hvad der er at finde på nettet, og her vil det højst sandsynligt også stå, hvis autostolen er fyldt med kemikalier,” siger Anne, som er en af mødrene, som forskere fra Institut for Fødevarer- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet har interviewet i et nyt studie om forbrugeradfærd hos forældre med småbørn.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev