White Crow

White Crow, foto: Gentofte Kino

Før Nureyev hvilede publikums øjne primært på ballerinaerne, mens de mandlige dansere for
det meste bare tog imod og løftede, som stærke, klassiske statuer: – Han var besjælet af noget, der var større end både ham og dansen, som man kendte den, forklarer Tana. – Han
var besat af dans og løftede sin rolle op til en selvstændig tilstedeværelse på scenen, snarere end blot at
være en statist for ballerinaerne. Fiennes og Tana ville ikke bare skabe en biografisk film om Nureyev:
– Det var Nureyevs bevidsthed om det, han kunne blive som kunstner, der fascinerede mig, siger Fiennes.

– Vi ville lave en film om en mønsterbryder i en tid, hvor så mange grænser var trukket op, tilføjer
Tana. – Jeg tror ikke, hans oprør var bevidst, men det var noget, der var større end ham. Han ville være den bedste for dansens skyld og der var ingen, der skulle holde ham tilbage eller fortælle ham, hvad han skulle.

Amanda

Amanda, foto: Gentofte Kino

David er en dagdriver. Han tjener til dagen og vejen ved diverse småjobs, og det er han egentlig godt tilfreds med. Han møder Lena, som lige er flyttet til Paris og bliver hurtigt forelsket. Men en skæbnesvanger dag ændres Davids liv totalt:

Under et terrorangreb i Paris bliver hans søster, Sandrine, dræbt og Lena hårdt såret. Ud over chokket og smerten ved tabet, efterlades David også med sin 7 årige niece Amanda i sin varetægt. David skal nu forsøge at komme videre i livet og tage sig af Amanda. Men kan man bringe håbet tilbage til en lille pige, der har mistet det vigtigste i verden?

Amanda er en stærk og rørende film, der med udgangspunkt i den værst tænkelige hændelse, fortæller en varmhjertet historie om at komme videre – for David og Amanda såvel som hele den franske nation.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev