I denne uge genoptager vi PARASITE. Ved sidste uges Oscarshow blev den Sydkoreanske film kåret som BEDSTE FILM. Det er første gang nogensinde, at en udenlandsk film fik denne største udmærkelse af filmskaberne i Amerika og dermed sikrede PARASITE sig en plads i filmhistorien. 

Parasite, Oscar, foto: Gentofte Kino

Vi kan ikke lade være med at tage filmen på programmet igen, og glæder os over at kunne give publikum mulighed for at se eller gense mesterværket som alle taler om! 

‘It’s not what you’re expecting, no matter what you’re expecting.’ Vanity Fair ‘Det er Kafka, Olsen-banden og Tarantino i samme film.’ Således lød overskriften, da Politikens Kim Skotte rapporterede hjem fra Cannes om Bong Joon-hos Guldpalmevinder ‘Parasite’. Uddybende skrev han bl.a.: ’Parasite’ er sjov, makaber og konstant overrumplende, mens Bong virtuost demonstrerer, han er en af filmmediets store troldmænd. Både målt på timing og tempo leverer den koreanske instruktør i perfekt komponerede og illuminerede billeder et håndværk, der får Tarantino til at ligne en sjuske.’ Nu skal vi ikke stå på skuldrene af andres film, men beskrivelsen er slet ikke i skoven. 

EN HELT ALMINDELIG FAMILIE
Thomas, Helle, Emma og Caroline er en helt almindelig familie. Men da familiefaren Thomas fortæller dem, at han er transkønnet, vender det op og ned på alting. Familien kæmper for at holde fast i alt det, de havde sammen, mens de samtidigt må acceptere, at alting nu bliver anderledes. For kan Thomas, der nu hedder Agnete, stadig være en lige såstor del af familien? Og kan man overhovedet være far, når man er en kvinde?
Kom og oplev Mikkel Boe Følsgaard, Tammi Øst, Kristian Halken, Kaya Toft Loholt og mange andre i denne skønne og stærke film.

PORTRÆT AF EN KVINDE I FLAMMER

‘Céline Sciamma har skabt en noget nær fuldkommen fabel om køn, klasse, kunst og erotisk politik, som det er svært at sætte en fedtfinger på.’ Bo Green Jensen, Weekendavisen Bretagne, 1760. Kunstneren Marianne har skal male et portræt af Héloïse (Adèle Haenel), en ung kvinde, som netop har forladt klosteret. Héloïse skal giftes væk, og hendes kommende brudgom vil gerne se, hvordan hun tager sig ud. Men hun ønsker ikke at blive gift, og Marianne må male hende i smug. Hun iagttager Héloïse om dagen og maler hennde i hemmelighed om natten. Langsomt vokser først intimiteten og attraktionen mellem de to kvinder. De deler Héloïses første og sidste øjeblik med frihed – alt imens Marianne maler det portræt, som skal afslutte deres forhold. Filmen vandt manuskriptprisen i Cannes. Politikens Nanna Frank Rasmussen skrev bl.a. “Er man uinteresseret i filmpolitik, skal dette dog ikke holde én væk fra ’Portræt af en kvinde i flammer’. For det er et storslået kunstværk i sig selv – og paradoksalt nok fordi det uundgåeligt krydsbestøver eftertanken til både at blive køns- og kunstpolitisk.”

DE FORBANDEDE ÅR
Har du endnu ikke oplevet Anders Refns store og flotte nye film, kan du nu igen se den i Gen-tofte Kino.
Elektronikfabriksejer Karl Skov lever et komfortabelt liv på Strandvejen i Nordsjælland med sin kone og fem børn, da tyskerne invaderer Danmark den 9. april 1940. Han indser, at et samarbejde med fjenden bliver et nødvendigt onde, hvis familiens levevis skal opretholdes, men dette bliver en katalysator for intern splid i familien, som i forvejen strides grundet forskellige politiske holdninger. Politikens Kim Skotte skrev bl.a. “…er en seriøs og seværdig tilføjelse til den danske filmfortælling om besættelsestiden. Selv om den kan virke langsom, er den alt andet end kedelig. Faktisk føles det, som om det har knebet med at få det hele med trods en spilletid på to en halv time.”

Gode fornøjelser og hyggelige hilsener,

Erik Hamre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev