Creatrix skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om at tænke kreativt:

Mange virksomheder oplever i 2020 noget, som de aldrig har prøvet før. Omsætningen er faldet drastisk og det er sket nærmest ”overnight”. Flere er presset på likviditeten og må derfor skære i udgifter, afskedige medarbejdere og gentænke brugen af hver eneste krone.

Årsagen til dette kender vi alle. COVID-19 har ført en række begrænsninger med sig og en af de store ubekendte, der efterhånden står tilbage, er, hvor vidt forbrugernes købelyst vil motiveres igen, når virussen gradvist trækker sig tilbage, eller om forbrugerne vil være mere mådeholdne og i højere grad overveje, hvad deres surt optjente penge skal bruges på.

Nøglering, foto: Creatrix

Trends og teori viser vejen

Der er derfor ikke noget mere naturligt, end at man som virksomhed forsøger at træde forsigtigt. Det er nemlig svært at spå – især om fremtiden.

Når det så er sagt, så er der både trends, der viser, hvilken retning vi som samfund er på vej i, og teori der kan hjælpe virksomheden med at få det bedste ud af situationen. Faktum er, at dem der formår at omstille sig, også klarer sig bedst.

Flere økonomer påpeger, at den krise vi er i, ikke er en økonomisk krise, som den vi så under finanskrisen, men derimod er et (mere eller mindre) enkeltstående tilfælde, der indtraf hurtigt og med mange konsekvenser til følge. Der er derfor gode indikationer på, at Q3 og Q4 kan blive gode for danske virksomheder.

Forbrugerne har altså stadig penge og hele din branche er presset. Jeres konkurrenter har lige så hårde tider, som I har.

I stedet for at skrue ned for markedsførings- og salgsaktiviteterne, kan I derfor overveje at øge indsatsen, så I bruger tiden på at positionere jer endnu bedre og forbliver i ”top of mind” af kundernes bevidsthed, til når efterspørgslen efter jeres ydelser og produkter igen stiger.

Tænk kreativt og gå nye veje

Overvej om det giver mening for jer at tænke udover jeres klassiske marketingmix og gå nye veje.

Få fx produceret lækre reklameartikler, der skaber værdi hos kunden. Klassiske reklamegaver, så som nøgleringe med tryk eller keyhangers med logo kan produceres til en lav enhedspris.

Synligheden, når kunderne lægger deres nøgler på bordet eller bruger jeres nøglesnor, mens de arbejder i haven, kan være ubetalelig og er helt sikkert værd at overveje.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev