Bane Danmark skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om kystbanen:
Banedanmark er nu halvvejs med sommerens gennemgribende fornyelse af Kystbanen, og alt skrider frem efter planen. Med tre uger tilbage af arbejdet er Banedanmark fortrøstningsfulde omkring, at spærringen hæves til tiden, så togene kan køre igen den 13. august. I den første uge efter spærringen vil myldretidstogene dog være aflyst, da man nogle få steder på strækningen mellem Hellerup og Helsingør er nød til at køre langsommere end normalt.
“Jeg er meget tilfreds med, at arbejdet er gået som planlagt. Det er utrolig vigtigt for alle i Banedanmark, at vores arbejde er af høj kvalitet, og at vi bliver færdige til tiden. Vi er meget opmærksomme på, at vi skal arbejde intensivt og målrettet, så passagerne igen kan køre med tog den 13. august,” siger projektleder Andreas Christoffer Lund.
Banedanmark har været i gang i tre uger, og der er blevet arbejdet på højtryk og i døgndrift flere steder på strækningen Nogle af de mest omfattende arbejder udføres på stationerne Klampenborg, Skodsborg og Rungsted.
“Når jeg eller mine byggeledere er rundt på de forskellige byggepladser, så er det dejligt, at vi med vores egne øjne kan se en stor forandring af stationerne. På Klampenborg, Skodsborg og Rungsted har vi fjernet de eksisterende spor og er i gang med at indbygge nye sporkasser, spor og sporskifter. Vi glæder os meget til at passagerne får lov til at køre på de nye skinner.” siger Andreas Christoffer Lund
Sommernes fornyelse af Kystbanen indebærer også renovering eller udskiftning af i alt ti jernbanebroer. De fleste af broerne skal have udskiftet isoleringen under sporet. Banedanmark har allerede revet to broer ned og udskiftet dem med nye.