Gentofte Kommune afprøver chatbot på hjemmesiden

Gentofte Kommune skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om Chatbotten:

Nu kan Gentoftes borgere chatte med ‘Kommune-Kiri’ og få svar på ofte stillede spørgsmål på borgerserviceområdet. Gentofte Kommune lancerer i denne uge chatbotten Kiri på gentofte.dk.

I 2019 vil Gentofte Kommune afprøve chatbotten som en supplerende kanal til hjemmesiden og til at kontakte Borgerservice.

– Vi vil gerne undersøge, om chatbot-teknologien kan være med til at give borgerne en endnu bedre service. Kommune-Kiri kan svare på spørgsmål døgnet rundt, og den enkle dialogform kan være en hjælp til at navigere i de mange informationer, der er på vores hjemmeside. Som med anden ny teknologi kan der være en indkøringsfase, men vi håber, at borgerne tager godt imod Kiri, siger chef for Borgerservice, Digitalisering og It Annette Ishøy-Rasmussen.

Kiri kan svare på generelle spørgsmål, som Borgerservice ofte bliver spurgt om. I første omgang er der udvalgt en række populære emner – fx pas, kørekort og flytning. Kiri vil ikke kunne svare på alt, men efter lancering vil chatbotten løbende blive trænet og videreudviklet, og jo flere spørgsmål Kiri får, jo bedre bliver hun til at svare.

Gentofte, Frederiksberg, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal og Roskilde Kommune er sammen om at udvikle Kiri som et pilotprojekt sammen med Deloitte. Projektet tager afsæt i den norske chatbot ‘Kommune-Kari’, som er udbredt i 70 norske kommuner.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Del på sociale medier