En ny uge er begyndt, og vi er klar med en masse spændende film og særarrangementer i Gentofte Kino!

På torsdag har vi premiere på den nye film omde underholdende Minions, nemlig Minions: Historien om Gru. Det er morsom underholdning for hele familien!

Baz Luhrmanns nye drama om Elvis, havde premiere i sidste uge, og den blev modtaget med fantastiske anmeldelser fra det danske anmelderkorps. Vi viser filmen dagligt.

Der er også en skøn country-koncert i sigte, når vi d. 26. august byder velkommen til countrysangerinden Claire Kelly. Gå ikke glip af denne særlige koncert.

Den 31. august viser vi den enestående dokumentarfilm An African Night’s Dream med Karen Blixen i Afrika af Elisabeth Kapnist. Mød efterfølgende “Karen Blixen” fortolket live af skuespiller og Blixen-fortolker Annethia Lilballe.

Og vi viser også stadig Joachim Triers Verdens værste menneske, Downton Abbey: En ny æra og Top Gun: Maverick, så kig forbi og få en god biografoplevelse.

Vi glæder os til at tage imod jer!

Minions: Historien om Gru

Vi befinder os i 70’erne, hvor vi møder Gru som barn i forstæderne. Det er årtiets for bukser med svaj og disco, men Gru er mere optaget af superskurke og specielt De 6 Slyngler, som han er kæmpe fan af. Han har udtænkt en plan for at blive ond nok, så han kan blive medlem. Heldigvis, hvis man kan sige det, får han hjælp af sine loyale følgere, de gule, kaosskabende minions. Kevin, Stuart, Bob og Otto – og en nye minion med bøjle – går i gang med at bygge Grus første skurketilholdssted, eksperimenterer med våben og sætte deres første mission i søen.

Se alle spilletider og køb billetter

ELVIS

ELVIS IS IN THE BUILDING! Fra den Oscar-nominerede, visionære filmskaber Baz Luhrmann kommer Warner Bros. Pictures’ episke drama “Elvis” med Austin Butler og Oscar-vinderen Tom Hanks i hovedrollerne. Filmen udforsker livet og musikken af Elvis Presley (Butler), set gennem hans komplicerede forhold til hans manager, Oberst Tom Parker (Hanks).

Historien dykker ned i den komplekse dynamik mellem Presley og Parker, der strækker sig over 20 år – fra Presleys’ fremgang til berømmelse, til hans stjernestatus. Centralt for den rejse er en af de mest betydningsfulde og indflydelsesrige personer i Elvis’ liv, Priscilla Presley (Olivia DeJonge).

Se alle forestillinger og køb billetter

Live country-koncert med Claire Kelly

Kom til ægte country-koncert i Gentofte Kino med Claire Kelly.

Sangerinden, sangskriveren og den selvudnævnte optimist, Claire Kelly, flyttede fra Milwaukee til Nashville i 2016 for at forfølge sin musik- og sangskriverkarriere på fuld tid. Siden da har hun turneret internationalt, fået en sang placeret i et primetime tv-show og har vundet adskillige sangskrivningskonkurrencer, senest gennem den verdensberømte The Bluebird Cafe. Nashville er hurtigt blevet hendes hjem.

Claire Kelly har brugt de sidste mange år på at skrive musik til film og tv. Hendes musik er blevet placeret på ABC Networks Station 19, HBO Max’s 12 Dates of Christmas og en GTS Kombucha-reklame. I 2020 blev hun kåret som finalist til både Kerrville Folk Festival “Grassy Hill New Folk Songwriting Competition” og sangskriverkonkurrencen “Songwriter Serenade” i La Grange, TX.

Claire Kelly elsker at rejse rundt over hele kloden for at dele sine sange og historier. Fra koncerter i stuer, til anmelderroste festivaler og alt derimellem. Hun har varmet op for kunstnere som Colbie Caillat, Anderson East og American Idol-vinderen fra 2019, Maddie Popee. Hun har også optrådt på festivaler på tværs af staterne såsom Milwaukee’s Summerfest, Kerrville Folk Festival, The Muscle Shoals Songwriters Festival, The Lights Fest, Steel Bridge Song Fest og Mile of Music.

Hendes seneste album “The Scenic Route” taler til livets uventede drejninger og det at finde skønheden i omvejene. Dette album blev indspillet og produceret af Nick Stone fra den Nashville-baserede folk/blues trio, South For Winter. “Selvom der ikke er mangel på unge kvinder bevæbnet med en akustisk guitar og en dejlig stemme, har Claire Kelly talentet til at blive alles nye yndlingskunstner. Når hun synger, får vi alle en følelse af, at hun kommer til at fylde store arenaer i den nærmeste fremtid”. – Take Effect Music Review

Fredag den 26. august kl. 20.00 Billetpris: 160 kr.

Køb billetter

An African Night’s Dream – med Karen Blixen i Afrika

Vær med når Gentofte Kino viser den enestående dokumentarfilm “An African Night’s Dream” med Karen Blixen i Afrika af Elisabeth Kapnist. Mød efterfølgende “Karen Blixen” fortolket live af skuespiller og Blixen-fortolker Annethia Lilballe.

“Græsset var mig, og jeg åndede med nattevinden i træerne”, sådan oplevede Karen Blixen den afrikanske natur.

Vi viser den enestående dokumentarfilm “An African Night’s Dream” med Karen Blixen i Afrika af Elisabeth Kapnist. Kun vist få gange i Danmark. Mød efterfølgende “Karen Blixen” fortolket live af skuespiller og Blixen-fortolker Annethia Lilballe. Med Karen Blixen Museets tilladelse optræder Annethia i en virkelighedsnær udgave af Karen Blixen. I forlængelse af filmens indhold og temaer gengives ordrette anekdoter, som Karen Blixen har fortalt dem om tiden i Afrika og efter hjemvendelsen til Rungstedlund.

Den biografiske dokumentar skildrer Karen Blixens passion for Afrika og landets natur, hendes store personlige tab og medfødte skabertrang. Filmens smukke billeder fra dyrelivet på savannen, arkivmateriale fra safarier og Mombasas gader indrammes formfuldendt af Blixens beskrivelser fra ‘Den afrikanske farm’. Vi føler rusen fra storvildtsjagten og bruset fra svæveflyveren.

Som en del af arrangementet, inkluderet i prisen serveres en flaske Prosecco pr. person (indeholder to glas), så der kan skåles med “Fru Blixen”.

Filmen er instrueret af filminstruktør Elisabeth Kapnist. Produceret af Cie des Phares & Balises – ARTE France – 2017, og varer 52 min. Filmen foregår på engelsk og fransk med engelske undertekster.

Originalmusik af komponist Greco Casadesus.

Medvirkende: Karen Blixen, Judith Thurman (forfatter til bl.a biografi om KB), Suzanne Brøgger, Meryl Streep og Malick Bowens (begge skuespillere i filmen “Out of Africa”).

Filmen vises uden danske undertekster.

Onsdag den 31. august kl. 20.00 Billetpris: 175 kr. inkl. optræden og Prosecco

Køb billetter

Verdens værste menneske

Et på én gang gribende og komisk drama, der med varme og musikalitet tager livtag med den romantiske, men til tider hundesvære kærlighed. Julie er nået den alder, hvor de fleste, inklusive kæresten Aksel, er klare til at stifte familie. Men Julie er ikke færdig med at sparke døre ind, og mødet med den indtagende Eivind åbner et nyt kapitel i hendes liv. Men måske ligger de vigtigste livsvalg allerede bag hende? ’Verdens værste menneske’ er en selvstændig afslutning på Joachim Triers Oslo-trilogi, som startede med debutfilmen ’Reprise’ (2006) efterfulgt af ’Oslo, 31. august’ (2011). Filmen vandt prisen for ‘Bedste kvindelige skuespiller’ i Cannes, 2021 og var nomineret til to Oscar-statuetter ved dette års uddeling, herunder i kategorien ‘Bedste internationale film’.

Se alle spilletider og køb billetter

Top Gun: Maverick

Efter over 30 års tjeneste som en af Flådens bedste piloter befinder Pete ”Maverick” Mitchell (Tom Cruise) sig præcis, hvor han hører til: Han presser sig til sin yderste grænse som vovemodig testpilot og undgår med held de forfremmelser, der ville betyde, at han skulle blive på jorden. Da han pludselig ender som instruktør for en gruppe unge Top Gun piloter, som skal trænes til en mission, hvis lige ingen levende pilot nogensinde har oplevet, står han ansigt til ansigt med løjtnant Bradley Bradshaw med øgenavnet ”Rooster”. Han er ingen ringere end søn af Mavericks gamle ven radarsporings-officer løjtnant Nick Bradshaw, bedre kendt som ”Goose”.

Stillet over for en usikker fremtid og konfronteret med fortidens spøgelser bliver Maverick tvunget til at se sin egen dybeste frygt i øjnene, hvilket kulminerer i en mission, som kræver det ultimative offer af dem, der bliver udvalgt til at udføre den.

“Top Gun: Maverick” er både en tro efterfølger til en af 80ernes mest populære film og en selvstændig fortælling, der introducerer universet til et nyt publikum. Tom Cruise er kendt for at gå linen ud, når han laver film, og denne gang ses det i de vilde flyvescener, hvor Hollywood-stjernen og hans medspillere udsættes for virkelig G-påvirkning i jetflyenes cockpit.

Se alle spilletider og køb billetter

Downton Abbey: En ny æra

Endelig er det historiske drama om familien Crawley og deres trofaste tjenerstab tilbage i biografen. Arv og gæld mødes atter på det smukke Downton Abbey. For at skaffe penge til en meget tiltrængt reparation af slottets tag indvilger Lady Mary, som er blevet den styrende kraft, selv om hendes far, Lord Grantham, stadig er familiens overhoved, i at lade et filmhold bruge Downton Abbey som kulisse til et storslået drama. For at undgå al denne vulgaritet og for at undersøge, hvad der egentlig ligger bag, at en vis Marquis de Montmirail har efterladt sin fornemme villa i Sydfrankrig til enkegrevinden, drager Lord Grantham til Frankrig med Lady Grantham og en stor del af familien, mens Lady Mary må holde skansen derhjemme. Mystikken om arven breder sig og får Lord Grantham til at tvivle på, hvem han egentlig er, mens Lady Grantham bliver tvunget til at betro ham en dyb hemmelighed. Hjemme på Downton Abbey vendes livet på hovedet, og ikke mindst tjenestefolkene er dybt betagede af filmverdenens glamour, der dog også får nogle hak i lakken, da stjernerne viser sig at være anderledes end deres glitrende image … og da produktionen må stoppe midt i det hele, fordi stumfilm bliver umoderne og en helt ny teknik skal introduceres. Men hverken franskmænd eller filmfolk lader dog til at kunne ændre den gamle butler Mr. Carsons overbevisning om, at tingene var bedre i gamle dage.

Sagaen om Grantham-familien og deres tjenestefolk får en smuk afrunding i ”Downton Abbey: a New Era”. Manuskriptet er atter af serieskaberen Julia Fellowes, mens instruktionen er lagt i hænderne på den Emmy nominerede Simon Curtis, der med sikker hånd styrer handlingen både til Sydfrankrig og ind i filmens verden. Alle de kendte og elskede skuespillere – Hugh Bonneville, Elizabeth McGovern, Maggie Smith og alle de andre – får selskab af bl.a. Nathalie Baye, Hugh Dancy og Dominic West.

Se alle spilletider og køb billetter

Særarrangementer i Gentofte Kino

Golden Days 2022: Shakespeare in Love

Oplev den syvdobbelte Oscar®-vinder Shakespeare in Love.Som en del af festivalen Golden Days 2022, byder Gentofte Kino velkommen til en række arrangementer med årets tema “Queens”.

Denne aften blænder vi op for den syvdobbelte Oscar®-vinder Shakespeare in Love.

Judi Dench er enestående i rollen som den engelske dronning Elizabeth i John Maddens syvdobbelte Oscar®-vindende film fra 1998. Filmen vandt for årets bedste film og Gwyneth Paltrow vandt for bedste kvindelige hovedrolle. Men det blev også til en Oscar® til Judi Dench for bedste kvindelige birolle. Den unge William Shakespeare har mistet gnisten og er ramt af en alvorlig skriveblokering: han mangler en muse til at inspirere ham til nye mesterværker. Da han møder den velhavende Viola, der drømmer om et liv i teaterverdenen, ændres alt. I de andre bærende roller ses Joseph Fiennes, Geoffrey Rush samt Colin Firth.

Søndag den 4. september kl. 20.00 Billetpris: 100 kr. inkl. oplæg

Køb billetter

Ben Chawes Live-koncert

Oplev sangeren Ben Chawes live i Gentofte Kino feat. Benjamin Koppel & Szhirley – inkl. tribute to jazz-soul queens. Den 4-dobbelte prisvindende sanger Ben Chawes, som turnerer i hele verden og er hyldet af Danmarks egen Bang & Olufsen for sin lyd, kommer til Gentofte Kino.

Ved denne koncert får Chawes, og hans band, helt særligt selskab af Benjamin Koppel på saxofon og sangerinden Szhirley, hvor de hylder jazz-soul dronninger.

Det bliver intimt, nærværende, virtuost – og et brag af en koncert, fra jazz-soul-pop kunstneren Ben Chawes, der modtog prisen “Artist of the Year” fra USA.

Koncerten finder sted Torsdag den 8. september kl. 20.00 // Billetpris fra 250 kr.

Køb billetter

Golden Days 2022: Psycho

Oplev Alfred Hitchcocks legendariske gyserfilm Psycho. Som en del af festivalen Golden Days 2022, byder Gentofte Kino velkommen til en række arrangementer med årets tema “Queens”.

Denne aften blænder op for Alfred Hitchcocks legendariske gyserfilm Psycho.

Om filmen: Der er dømt subtil uhygge på højt plan, når den flinke Norman Bates, spillet af Anthony Perkins, tager imod folk på sit motel. Janet Leigh ses i rollen som chefsekretæren Marion Crane, der stikker af med firmaets penge og søger tilflugt på Bates Motel. Legendarisk er badeværelsesscenen. Ingen tvivl om at Janet Leigh er en af filmhistoriens største Scream Queens.

Filmen er fuld af raffinerede sekvenser, Bernard Herrmanns musik går lige i knoglerne, og John L. Russells sort/hvide fotografering er ekstraordinært effektfuld.

Lørdag den 17. september kl. 20.00 Billetpris: 100 kr. inkl. oplæg

Køb billetter

I samarbejde med Gentoftegade Bibliotek

Hannibal og Jerry

I samarbejde med Gentoftegade Bibliotek viser Gentofte Kino endnu en klassisk børnefilm, der har rod i bøger eller tegneserier. Denne lørdag byder vi på den sjove familiefilm “Hannibal og Jerry”. Det er en filmatisering af Kim Fupz Aakesons børnebog “Didriksen detektiverne” fra 1988.

Hannibal er en pæn og artig dreng, men Far og Mor synes, han hænger for meget foran fjernsynet. De forærer ham derfor hunden Jerry, som han bliver meget glad for. Jerry kan ikke gø, men kan til gengæld tale. Den snu legetøjsfabrikant Onkel Morfar og hans håndlanger Morbror Harry vil gerne have fat i Jerry, og det medfører diverse forviklinger, der involverer en rar hundehandler, en uheldig glarmester og et særpræget politimakkerpar. Med mellemrum bryder personerne ud i sang.

Filmen er instrueret af Michael Wikke, Steen Rasmussen, som har tidligere instrueret ‘Motello’ (1998), ‘Flyvende farmor’ (2001) og ‘Gooseboy’ (2019).

Lørdag den 20. august kl. 10.00 Billetpris: 45 kr.

Køb billetter