Skal du have udført asbestarbejde i den kommende tid? Så er det værd at vide, at der pr. 1. januar 2025 træder nye regler for asbestarbejde i kraft.

Pressefoto Gentofte Kommune

Fra 1. januar 2025 er det et krav, at virksomheder, som arbejder med asbest, skal have autorisation til at arbejde med asbest. Det vil også sige, at du fx ikke længere selv må tage hele dit eternittag med asbest ned. Det skal være et firma med autorisation, der udfører arbejdet.

Regler for arbejde med asbest i byggematerialer hører under Arbejdstilsynet. De gælder både for virksomheder og for privatpersoners håndtering af asbestholdige materialer.

Du kan læse om de nye regler på at.dk

Anmeldelse af asbestarbejde

Asbestarbejde skal anmeldes til Arbejdstilsynet, hvilket også gælder for private. På at.dk/selvbetjening/ kan du anmelde asbestholdigt arbejde. Gå til at.dk/selvbetjening/

Du skal anmelde asbestaffald til kommunen 14 dage før, du går i gang med arbejdet. Affaldet skal anmeldes på bygningsaffald.dk, hvorefter kommunen anviser affaldet til en godkendt modtager. Gå til bygningsaffald.dk

Er du bekymret for, om fx nedtagning af dit eget eller naboens tag med asbest følger reglerne, så kan du kontakte Arbejdstilsynet på telefon 70 12 12 88.

Bemærk, at du til og med 31. december 2024 gerne selv må fjerne eternittagplader med asbest fra dit hus, men at det frarådes af Arbejdstilsynet.

Vil du vide mere om byggeaffald, så kan du læse mere på siderne om erhvervsaffald

Hvorfor er asbest farlig?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev