Lokale købmænd fra SPAR, MENY og Min Købmand har doneret hundredvis af gratis bagekits via Bag for en Sag for at sætte fokus på kriseramte børn over hele verden. Som en ny tilføjelse til bagekittet, vedlægges 10 klimabevidste bagetips til kittet for at hjælpe børn og unge med at tænke i mere klimabevidste vaner. Bagetipsene er udarbejdet af en prisbelønnet konditor i samarbejde med fødevarekoncernen Dagrofas CSR-chef.

Dagrofas tre største kæder SPAR, MENY og Min Købmand samt koncernens eget mærke, Grøn Fokus, er gået sammen med det landsdækkende projekt Bag for en Sag, for at udlevere bagekits til børn i hele Danmark, så skoleelever og deres forældre kan bage og sælge kager for en god sag. Mange hundreder skoler og børneinstitutioner i landet tilmeldte sig bagekittet, som kun kan hentes hos en af de tre Dagrofa-kæder. I bagekittet er der også vedlagt 10 klimabevidste bagetips, som skal hjælpe børn og unge med at skabe sundere klimavaner fra barnsben af og derved bidrage til at mindske klimabelastningen, siger CSR-chef Henrik Johannsen:

”Det er en del af vores CSR-strategi i Dagrofa at hjælpe danskerne med at få mere klimabevidste vaner, så vi sammen bliver bedre til at passe på vores klima. Det gør vi blandt andet gennem uddannelse af vores butiksmedarbejdere, som får værktøjerne til at kunne rådgive kunder om mere klimabevidste vaner. Med Bag for en Sag tager det arbejde skridtet videre og støtte op om det gode formål om at hjælpe katastroferamte børn samtidig med, vi gør en forskel for klimaet ved at informere børn og unge om klimabevidst bagning i skoler og institutioner.”

Bag for en Sag handler om at hjælpe børn og unge som har det svært. Siden 2005 er pengene fra bagværk gået til at hjælpe udsatte børn i Danmark. De første 15 år støttede projektet BørneTelefonen hos Børns Vilkår og samlede ca. kr. 23. mio. ind til at styrke BørneTelefonen. Men også andre organisationer har brug for hjælp. I år går det fulde beløb til Røde Kors og deres arbejde med børn i katastroferamte områder i udlandet som f.eks. i Ukraine. Der er flere gode aspekter i Bag for en Sag, fortæller Anders Ladekarl, som er generalsekretær i Røde Kors:

”Det er fantastisk, at så mange børn bager til fordel for de krigs- og katastroferamte børn, som vi hjælper. Det gør selvfølgelig, at vi kan hjælpe flere, men det giver også børnene herhjemme et perspektiv på verden omkring dem. Vi er glade for, at Dagrofa vil støtte op om det med bagekits og gode bagetips til børnene.”

Bagekittet inkluderer det nødvendige til at bage en kage heriblandt økologisk kagemel fra Grøn Fokus. Grøn Fokus har i forbindelse med Bag for en Sag udarbejdet 10 klimabevidste bagetips, som skal være med til at danne grundstenene for klimabevidst madlavning hos børn og unge.

Købmændene fra de respektive butikskæder påtager en aktiv rolle for at mindske klimabelastning ved at sprede information og klimabevidste tips til de danske børn. Derudover hjælper de, i samarbejde med Røde Kors, katastroferamte børn i f.eks. Ukraine. De lokale købmænd er spredt over hele Danmark i store, mellemstore og små byer.

”Hos Bag for en Sag er vi meget glade for samarbejdet med Dagrofas tre største butikskæder. Det gør det muligt for os at uddele gratis bagekit og klimabevidste bagetips til skolebørn over alt – selv i de små byer. På den måde har Dagrofa en meget væsentlig rolle i arbejdet med at hjælpe katastroferamte børn,” siger Lars Møller, leder af kampagnen Bag for en Sag.

Bagekittet inkluderer det nødvendige til at bage en kage heriblandt økologisk danskproduceret kagemel fra Grøn Fokus, der er en del af Dagrofa-koncernen. Hos Grøn Fokus har den femtendobbelte danmarksmester i konditori Gitte Gryberg udarbejdet 10 klimabevidste tips, som skal være med til at danne grundstenene for klimabevidst madlavning hos børn og unge.

Bag for en Sag bagekittet blev afhentet torsdag d. 6. oktober, og kampagnen er i fuld gang rundt omkring i landet, hvor private og organisationer holder arrangementer for at samle penge ind til katastroferamte børn ved at sælge bagværk.