150-året for den første impressionistudstilling, der fandt sted i Paris i 1874, fejres internationalt med store jubilæumsudstillinger. I Norden tager Ordrupgaard teten med en pragtudstilling, der sætter fokus på kvinderne i impressionismens tid – såvel foran som bag lærredet.
I udstillingen inviterer Berthe Morisot, Mary Cassatt, Marie Bracquemond og Eva Gonzalès os med ind i privatsfæren, hvor et intimt forbundet persongalleri af søstre, døtre og veninder udgør centrale motiver. Grundet deres køn og klasse havde disse kunstnere ikke samme muligheder som deres mandlige kolleger for at skildre storbyens pulserende liv. I stedet fokuserede de på det moderne liv, der udspillede sig i hjemmet og i haverne i Paris og omegn, som de fremmalede på radikal vis med klare farver, lette penselstrøg og en skitsepræget teknik. Med i udstillingen er tillige værker af Marie Bashkirtseff, der i sine dagbøger beskrev de kvindelige kunstneres vilkår i samtiden. Udstillingen følger således kvindernes kamp for anerkendelse og en plads i kunsthistorien og kigger nærmere på deres banebrydende bidrag til den moderne kunsts fremkomst.
Udstillingen introducerer desuden en række af de historisk oversete kvinder, der er blevet foreviget i flere af impressionismens mest ikoniske malerier, fra de ovennævnte nære relationer til de farvede modeller i Édouard Manet og Edgar Degas’ billeder.