Cykelproducent vil skaffe din stjålne cykel tilbage

Cykelproducent tager nu utraditionelle midler i brug i forsøget på at give elcykelejere mere ro i sjælen. De tilbyder at skaffe stjålne cykler tilbage og sætte dem i stand. Lykkes det ikke inden for 48 timer, erstatter de den med en voucher svarende til cyklens værdi. Hos Cyklistforbundet er man glade for, at nye initiativer mod cykeltyveri kommer på banen.

Cykelproducent tager nye værktøjer i brug mod cykeltyveri. Bliver en af deres cykler meldt stjålet, får deres team besked. Derefter har de 48 timer til at skaffe cyklen tilbage. PR-foto: Gazelle

Cykler, og særligt elcykler, kan hurtigt løbe op i pris. Dertil kommer de store udfordringer, der følger med, hvis de bliver stjålet. Faktisk kan netop frygten for cykeltyveri få mange danskere til at tænke sig om en ekstra gang, før de bruger penge på en elcykel. Det har nu fået cykelproducenten Gazelle til at introducere konceptet Connect, som skal give el-cyklisterne ro i maven. Fra og med i år lover de at skaffe deres kunders cykler tilbage, hvis de bliver stjålet.

– Vores håb er, at Connect vil virke præventivt på cykeltyvene, så de vender om på hælen, når de ser en Gazelle. Vi glæder os til at introducere konceptet i Danmark, som er en af verdens største cykelnationer. Antallet af cykeltyverier er stigende, og frygten for dem afholder nogen fra at tage springet til elcyklen. På den anden side ved vi, at elcykler kan blive et godt alternativ til bil nr. 2, så vi har alle gode grunde til at gøre noget ved den frygt, siger Jaap Huizenga, regional manager for Gazelle i norden.

Tilbuddet gælder alle cykler, som er indbefattet af konceptet ’Connect’. Med Connect er cyklen inklusive forsikring i det første år og produceret med en indbygget GPS-tracker, som kan spores via en app på telefonen. Her kan brugeren få oplysninger om sine ture og cyklens batteri – og så er det her, tyverier kan anmeldes.

Stigende problem
I Danmark har antallet af cykeltyverier været støt stigende siden 2013. Nye tal fra forsikrings- og pensionsbranchen viser, at der blev anmeldt 44.000 cykeltyverier i 2023.

I hovedstaden er cykeltyverier helt i top over københavnernes bekymringer, og det har det blandt andet fået overborgmesteren Sophie Hæstorp Andersen (S) til tasterne. Hun har indkaldt blandt andre Politiet, Cyklistforbundet og det Kriminalpræventive Råd til et møde, hvor løsninger og initiativer skal drøftes.

Hos Cyklistforbundet er man enige i behovet for at tage nye metoder i brug mod cykeltyvene.

– Danmark har alle forudsætninger for at være det ideelle cyklist-land. Derfor er det brandærgerligt, at antallet af tyverier er så højt. Der er brug for, at vi får testet nye initiativer, om det så er QR-koder i stedet for stelnumre eller flere præventive løsninger som den, Gazelle introducerer. Under alle omstændigheder er vi glade for ethvert nyt initiativ, der kommer på banen, siger Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag.

Generelt er det reelle antal stjålne cykler sandsynligvis højere end rapporteret i de årlige opgørelser, da ikke alle cykeltyverier bliver anmeldt. Fire ud af ti anmeldelser af cykeltyverier sker i København.

Løser bekymring hos cyklisterne
Med det nye koncept får Gazelle-cyklister besked, hvis deres cykel pludselig begynder at bevæge sig, selvom de ikke selv er i nærheden. Skulle det ske, kan de bruge en app på telefonen til at underrette Gazelles team.

Efter anmeldelsen har teamet 48 timer til at lokalisere den stjålne cykel og skaffe den tilbage i samarbejde med myndighederne. Lykkes det, får brugeren besked om, hvor cyklen kan hentes. Lykkes det ikke, bliver cyklen erstattet med en voucher svarende til cyklens værdi.

Hvis det både kan virke afskrækkende på cykeltyvene og beroligende for cyklisterne, vil det løse et udbredt problem, lyder det fra Tomas Pedersen. Han er daglig leder i testcenteret for elcykler i Søborg.

– Folk tænker helt klar over, om det kan betale sig at investere i en dyr elcykel, når der er så mange cykeltyverier. Til gengæld viser undersøgelser, at man generelt er glad for sin elcykel og både cykler oftere og længere ture, så forhåbentlig får Connect en positiv effekt, siger han.

El-cykler med Connect-konceptet tæller i første omgang cykler i Eclipse-familien samt el-ladcyklen Makki Travel.

Fakta om Gazelle Connect

  • Man har længe kunne købe GPS-trackere til sin cykel, men med Connect-konceptet indbygger Gazelle dem selv i sine cyklers stel.
  • Konceptet giver brugeren mulighed for potentielt at få sin stjålne cykel tilbage. Hvis det ikke lykkes for Gazelles team, bliver cyklen erstattet med en ny.
  • For at få hjælp til at finde og skaffe en stjålen cykel tilbage, skal brugeren aktivere sin medfølgende forsikring hos LAKA inden for 30 dage efter cyklen er købt. Dette sker via app’en.
  • Ved hjælp af den medfølgende forsikring slipper kunden for at modificere sin nuværende forsikring til at indbefatte en elcykel.
  • Se hvordan det virker her.

Regler for selvtægt
Du må lede efter din stjålne cykel og tage den med hjem, hvis den er ulåst eller med din egen lås. Du må ikke tage din stjålne cykel med hjem, hvis der er sat nyt lås på – eller bryde den nye lås op. Det er en anden persons lås og udgangspunktet er derfor, at det er tyveri eller hærværk. Og det er strafbart. Du må dog gerne tage din stjålne cykel fra en baggård, selvom det i princippet er husfredskrænkelse. Men hvis du nøjes med at gå ind og tage cyklen ud, så er krænkelsen af baggårdens ejer så lille, at det ikke er ulovligt.

Kilde: Professor i jura Lars Bo Langsted til TV 2.

Læs her. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Del på sociale medier