Vidste du at elever i det henholdsvis klassiske og rytmiske kor Aurehøj Classic og VOX samt instrumentalisterne i Aurehøj Phil deltager på frivillig basis?

Pressefoto

Jeg har fået det at vide flere gange, men har svært ved at få det til at gå op. Eleverne gav mandag 15. april den mest pragtfulde koncert med et utroligt program. Utroligt, da koncerten – med en varighed på halvanden velstruktureret og glidende time – spændte fra det dugfriske, og meget komplicerede værk ’Travel’ for kor, rappere og orkester, til smukt klingende uakkompagneret kormusik. Publikum lod sig helt og aldeles rive med af ’Travel’ som elever havde forfattet tekst til, og komponeret af Niels Rossing-Schow.

Det blev uropført 17. marts i år. Alt tyder på, at Rossing-Schow ikke er gået på kompromis med sit velbalancerede, atonale tonesprog, og de sommetider udfordrende klange satte gang i den rejse, som teksten repræsenterer: en bevægelse fra hvad der kunne tydes som starten på gymnasiet til og med det efterfølgende sabbatår på interrail.

Fra første sats:
’Jeg prøvede at åbne
mine og andre folks arme,
det lykkedes af og til
men ellers var der kun kanter.’

Et ungt menneske begynder en rejse, og erkender, at verden kan være hård, trods gode hensigter. Fra tredje sats:

’Mor med den varme hånd
på din kind,
pakkede din taske,
pakkede dit sind.’

Denne homage til barndommen i anden person, sunget a capella, indkapsler en ærkenostalgi som står i kontrast til den fjerde og sidste sats, med titlen ’Interrail’. To elever trak her ud til siden ved mikrofoner og rappede tekstportioner. Rosing-Schow simulerede rejsen, toget, farten, de utallige indtryk og landskaberne ved at skrive rappene ud rytmisk, så de var i et energisk samspil med rytmen i orkestret. Korets del havde karakter af omkvæd, en opsamling, et helle, hvor fortælleren, og publikum kunne trække vejret, før næste afgang.

Ja, sådan startede koncerten. Stor, stor applaus, og komponisten fik også bifald. Men så fortsatte det, med samme intensitet og høje kvalitet (!). Det musikalsk fællesskab var i den grad mærkbart. Inden VOX Aurehøj trådte på scenen spillede et uddrag af orkestret et tema fra Star Wars, nemlig ’Cantina Band’. Det blev en fin overgang til arrangementer af numre fra populærmusikken, blandt andet Mads Langers ’Overgir mig langsomt’ og to numre af Sting. Publikumsdeltagelse tog form af et omkvæd i den traditionelle sydafrikanske ’Awulekile’. Slutteligt blev de to kor forenet, og sammen med orkester – cirka 120 elever i alt – opførte de ’You’ve got a friend in me’ som encore. Den vil nogen kende fra animationsfilmen Toy Story.

Aurehøj Classic og Phil under ledelse af Thomas Gooseman, Christian Brix Nielsen og Merete Wendler, VOX Aurehøj under ledelse af Louise S. V. Vang-Pedersen og Christian Lönneker. De fem lærere præsenterede værker, og gjorde en helhed ud af koncerten. Den pegede i mange retninger qua genreskift, men alt blev bundet flot sammen, og følelsen af sammenhæng var stærk, dog ikke lige så stærk som publikums følelse af, at eleverne i de frivillige musikalske fællesskaber på Aurehøj Gymnasium har stort talent, og trives med hinanden.

Tak for en god koncert!

Næste og sidste dogmekoncert finder sted 24. september kl. 19:30. Entré 75,-

Sebastian Thunbo Pedersen