Billedpoesi fra Ordrupgaard
En fortælling ved Laura Bergh og Camilla Schou fra Isolée Creative
Ordrupgaard, Isolée Creative.

Dreamy fall
Ordrupgaard har inviteret Laura Bergh og Camilla Schou fra ISOLÉE CREATIVE til at kaste et blik på museet og dets samlinger. Den nystartede virksomhed udspringer af en interesse for at skabe visuelle og æstetiske historier. Her fortæller Camilla og Laura i ord og billeder.

’Efterårets sollys og farver gør det til en magisk tid. De varme sommerdage ebber ud, morgenerne bliver køligere, og man fornemmer, at vinteren nærmer sig. Vi elsker begge årstidernes naturlige cyklus, der viser livets konstante foranderlighed.’
Stemninger fra Ordrupgaard, Isolée Creative.
“Vi er begge opvokset i området, og vi føler en ganske særlig tilknytning til museet. For os er Ordrupgaard et ikonisk sted, ikke blot på grund af samlingerne og stedets historie, men tillige fordi museet arbejder for, at kunsten kan række ud til alle.

Vi har selv børn i mange aldre, og vi tager dem ofte med på museer for at introducere dem til kunsten og kulturen samt for at give dem en forståelse for fortiden, hvilket ofte ender ud i sjove samtaler. Parken på Ordrupgaard inviterer virkelig til, at børn (og voksne) kan udforske kunst på en sjov og anderledes måde, som opleves vidt forskelligt afhængigt af sæsonen.”
Michael Ancher, ‘En strandpromenade’, 1896, Skagens Kunstmuseer.

Anna og Michael Ancher – sammen og hver for sig
Udstillingen med de fantastiske malerier sender os til Skagen i tankerne. Til sommeraftener. Duften af tang. Fiskerne, der vender hjem efter en lang dag på havet. Det barske liv. Vejrbidte kinder. Vesterhavet. Hybenroser. Lavloftede huse. Kvinder i lange kjoler. Et stykke vigtigt danmarkshistorie om livet i Skagen.

Udstillingen er smukt præsenteret med fokus på Anna og Michael Ancher som både par og ligeværdige kunstnere.
Læs mere om Anna og Michael Ancher
Malerier af Gustave Courbet og Vilhelm Hammershøi.
Gustav Courbets maleri ‘Vildsporet’, fanger altid mit blik. Motivet fremstår både dramatisk og sårbart. Rådyrene synes jaget på flugt i det sneklædte landskab, og jeg ser scenen udfolde sig lige foran mig. Jeg kan næsten mærke den kolde, tørre luft og høre den knasende sne i skovbunden. Værket giver tillige anledning til at tænke på verdenssituationen i dag, hvor krige og frygt, skubber folk på flugt.
Laura

Jeg er meget optaget af Vilhelm Hammershøis motiver og farvepalette. Maleriet ’Fra det gamle Asiatisk Kompagni’ er et af mine favoritter. De mørke farver giver en følelse af tusmørke – den her trykkende fornemmelse lige før, det begynder at regne. Gaden er øde. Folk sidder hjemme i deres stuer.
Christianshavn gennemgik store forandringer i slutningen af 1800-tallet, hvor industrialiseringen tiltrak et bredere samfundslag til Christianshavn. Hammershøi var en del af et Christianshavn i forandring, selvom hans malerier primært viser motiver fra hans egne smukke stuer. Her har han kigget ud ad vinduet til det gamle Asiatisk Kompagni, en imponerende bygning, der lå overfor lejligheden i Strandgade.
Maleriet hænger ret højt i rummet og er ganske stort, hvilket gør hele oplevelsen endnu mere overvældende.
Camilla
Den franske samling
Den danske samling
Stemninger fra Ordrupgaard, Isolée Creative.
Om arkitekturen
Vi finder det varierende formsprog på Ordrupgaard rigtig interessant. Ikke blot fordi det skaber så mange sanseindtryk, men også fordi det viser Ordrupgaards historie, og arkitekturens udvikling henover tid.
De arkitektoniske stilarter er meget forskellige, og det giver anledning til at dyrke dem individuelt og samtidig vurdere dem som en enhed. De bliver et slags symbol på menneskets forskellige udtryksformer inden for både tid og rum. Det er meget kontrastfyldt. Meget smukt.
Læs mere om arkitekturen
Værker af Carsten Höller og Jeppe Hein.
Kunstparken
‘The Giant Triple Mushroom’ af Carsten Höller er utrolig fin. Hos mig skaber den associationer til ‘Alice i eventyrland’. Den står så smukt inde i skovbunden mellem de høje træer som den mest naturlige ting – og alligevel slet ikke. Den gør op med vores forståelse af svampens størrelse, som vi normalt kan holde i hånden.
Camilla

‘Semicircular Mirror Labyrinth II’ af Jeppe Hein drager mig på grund af den optiske illusion, som gør, at den opleves forskelligt – afhængigt af hvor man står. Samtidig påvirker omgivelserne værket, og det skifter karakter i takt med, årstidernes glidende overgange. Hvis man tager i betragtning, at der engang lå et havebassin netop her, bliver spejlene næsten en erstatning i symbolsk forstand.
Laura
Læs mere om Kunstparken
Laura har en baggrund i markedsføring og økonomi og studerer i øjeblikket kunsthistorie på Lund Universitet. Gennem mange år i modebranchen, under forskellige jobtitler, har hun konsekvent haft fokus på det visuelle. Lauras interesse for kunsthistorie tilføjer en ekstra dimension til den visuelle æstetik, som hun integrerer i sit arbejde som kreativ konsulent.

Camilla er uddannet historiker fra Københavns Universitet, og hun brænder for at bevare og formidle historie og kulturarv, så vi kan lære af fortiden. Studiet har givet en forståelse for, hvordan samfund og kulturer har udviklet sig og fortsat forandrer sig. Kombinationen af en humanistisk uddannelse og kommunikation er i Camillas optik meget væsentlig.
Om Isolée
Læs mere om Ordrupgaard

OrdupgaardVilvordevej 110Charlottenlund 2920 Denmark
Føj os til din adressebog

Tilmeld dig vores nyhedsbrev