Dogmekoncerter i Dyssegårdskirken – Klassisk musik fornyet

”Dogmerne er tænkt som en udfordring, ikke som endegyldige bud, der skal definere den perfekte koncertform de næste 100 år. Men det kunne være enormt sjovt og spændende, hvis det blev konkretiseret. Altså hvis man lavede certificerede dogmekoncerter” -Andreas Borregaard1, 2014

Med afsæt i det nedenstående dogmeinitiativ forfattet af komponist og akkordeonist Andreas Borregaard skal Dyssegårdskirken agere platform for udbredelsen af en ny, mere holdbar og respektfuld koncertpraksis. Projektet består af 10 koncerter med klassisk musik fordelt over to år hvor hver koncert opfylder alle 10 dogmer. Billetindtægter og Dyssegårdskirkens aktivitetsudvalg dækker det meste af udgifterne, og projektet er indtil videre bevilliget fondsmidler fra William Demant Fonden. Brug af lokale kræfter er efterstræbt, hvorfor der er optrædener med Aurehøj Gymnasium, Gentofte Musikskole, lokale instrumentalister, en sød bid efter hver koncert fra Grannys House, og supplerende foredrag på Dyssegård bibliotek.

Koncertrækken kulminerer i en afslutningskoncert med uropførelser af værker baseret på kirkerummets udsmykning af Peter Brandes. Kirkerummet med de otte glasmosaikker og store rumklang får besøg af Andreas Borregaard (akkordeon), Den Danske Strygekvartet, Jesper René (piano) og Kalle Hakosalo (slagtøj), Stéfan Arason (komponist) og Daniel Fladmose (komponist), og mange flere. Projektet har et todelt mål: 1) at føre bevis for dogmernes relevans i det klassiske landskab i Danmark som udgangspunkt for en debat om fornyelse og 2) at bruge certificerede dogmekoncerter til at undersøge en mindre indforstået koncertoplevelse for publikum, blandt andet ved at kræve verbal formidling af musikken og fjerne uvæsentlig information fra koncertprogrammerne. Man kan forvente koncerter med nærvær, hvor udøverne sætter nogle ord på musikken, hvor lange koncertprogrammer er fraværende, og hvor der efter koncerten er mulighed for at tale med musikerne. Derudover skal alle koncerter indeholde mindst et moderne stykke.

Entreen til koncerterne er 75 kr. som betales i døren. Klippekort til 5 koncerter for 250 kr. (kan ikke bruges til koncert med Den Danske Strygekvartet hvor billetprisen i øvrigt er 350 kr.).

Der er god tilslutning til koncerter i Dyssegårdskirken, og den står geografisk set stærkt i lokalsamfundet, men også i Storkøbenhavn med S-togstation 300 meter fra kirkeporten og 15 minutter fra Nørreport station. Ønskes yderligere information, kontakt projektlederen (undertegnede).

Venlig hilsen Sebastian Thunbo Pedersen, projektleder

Interview i Klassisk på P1 https://www.dr.dk/lyd/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-2023-01-24-14-03/01:11

Side om koncertrækken på kirkens hjemmeside http://www.dyssegaardskirken.dk/aktiviteter/dogmekoncerter.

’Den klassiske koncerts ti dogmebud’ (https://klassisk.org/nyhed/den-klassiske-koncerts-ti-dogmebud/)

De ti dogmebud lyder således:

1. Musikerne skal til enhver tid kunne redegøre for, hvorfor de finder musikken, de spiller a) tiltrækkende og b) samtidsaktuel og værd at opføre.

2. Musikerne skal præsentere musikken mundtligt til publikum, og musikerne står personligt til regnskab for disse mundtlige præsentationer.

3. Benævnelse af leksikale fakta om komponister eller musikværker er kun tilladt, hvis de forbindes direkte til musikkens udtryk.

4. Musikerne skal til ethvert sted i ethvert musikværk kunne redegøre for, hvilken stemning de med musikken ønsker at skabe i rummet eller i publikum.

5. Ingen traditionelle cv’er i koncertprogrammet. cv’er bør generelt undgås i koncertprogrammet, men såfremt de medtages, skal de skrives i første person ental, og følgende ord og sætningsdele er bandlyst: “fremadstormende”, “grænsesprængende”, “en af de mest”, “en af sin generations mest”, “studeret hos”, “masterclass”, “priser” og “legater”.

6. Enhver koncert skal indeholde mindst ét nyt værk (som nye værker anses værker, der er yngre end eller jævnaldrende med musikerne). 7. Enhver koncert skal som helhed udgøre et dramaturgisk gennemtænkt forløb.

8. De fysiske omgivelser bør om muligt understøtte musikkens udtryk. De må dog ikke genere eller tage fokus fra musikken; staffage skal for alt i verden undgås.

9. Brug af visuals/VJ’s er forbudt (medmindre de fra komponistens hånd er en del af værket).

10. Enhver koncert skal afrundes med organiseret, men afslappet mulighed for samtale mellem publikum og musikere. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev