Friluftrådet åbner op for afstemning om børns vigtigste naturoplevelser

Afstemningen er åben. På borngrorinatur.dk er det nu muligt at stemme på, hvilke af de 40 udvalgte naturoplevelser i finalerunden, der skal indgå i den endelige naturaktivitetskanon.

På www.borngrorinatur.dk er der netop offentliggjort 40 naturoplevelser, som er med i opløbet om at komme til at indgå i en ny naturaktivitetskanon, der udkommer sidst i december i år. I alt har 789 danskere indsendt naturoplevelser, de synes, er et must i ethvert børneliv, og heraf er 40 oplevelser nu udvalgt til at gå videre til finalerunden. Den endelige kanon kommer til at indeholde 12 oplevelser i naturen.

Børn og natur, foto: Friluftsrådet

“Vi er glade for, at så mange mennesker har haft lyst til at komme med deres bud på den naturoplevelser, de mener, er essentiel for at skabe et godt børne- og ungdomsliv,” udtaler Lars Mortensen, formand for Friluftsrådet, der er paraply for 85 frilufts- og naturorganisationer.

Naturaktivitetskanonen er en del af kampagnen “Børn gror i natur”, som Friluftsrådet og Center for Børn og Natur har igangsat med støtte fra Nordea-fonden. Kampagnen sætter fokus på børn og unges relation til naturen og de oplevelser, der er vigtige at få med i bagagen.

“Naturoplevelser er en mangelvare i det moderne børneliv, og det vi vil gerne ændre på. Der findes mange spændende og sjove oplevelser gemt i naturen. Børn har nemlig godt af at komme ud i naturen, få jord på ben og bukser, mærke hvordan edderkopper og mariehøns føles mod huden, bygge huler og meget mere,” udtaler Lars Mortensen.

En undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Friluftsrådet viser, at kun en tredjedel af landets børn i alderen to til 15 år har prøvet at overnatte i naturen, og knap halvdelen af børnene har prøvet at lave et bål. Det billede ønsker Friluftsrådet at lave om på.

Kontaktinformation

For yderligere information, kontakt kommunikationschef i Friluftsrådet, Astrid Bjørg Mortensen på telefon 24 65 62 30 eller via e-mail til abm@friluftsraadet.dk.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Del på sociale medier