Region Hovedstadens forbrugere lægger i stigende grad vægt på naturlighed og kvalitet. Det forklarer ifølge trend- og fremtidsforsker en væsentlig stigning i salget hos blomsterhandlere. Friske blomster spreder glæde, og vi køber flere af dem hos blomsterhandleren.

Det viser en ny rundspørge fra Bloomit, et landsdækkende netværk af næsten 80 blomsterhandlere, hvoraf 6 procent har butik i Region Hovedstaden. Her svarede tre ud af fire af de danske blomsterhandlere, at de har oplevet en stigning i antallet af ekspeditioner på kasseapparatet de seneste fem år. Blomsterhandlernes stigende omsætning kan ifølge trend- og fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen forklares med et øget fokus på naturlighed hos kunderne. – I en verden, som flyder over med plastik og miljøbelastende overforbrug, føler mange i stigende grad behov for at finde tilbage til naturens essens. Blomsterbuketter kan være med til at give en følelse af grounding, og mange foretrækker at købe asymmetriske buketter i forskellige højder med blomstersorter, som ser naturligt vilde ud, siger Kirsten Østergaard Poulsen.

Forbrugerne betaler mere for kvalitet Ud over en større efterspørgsel på naturlige buketter vil blomsterbutikkernes kunder gerne betale mere for kvalitet og det gode håndværk. Det fortæller Claus Lethenborg, der er stifter af Bloomit: – Blomsterhandlernes kunder vægter i dag kvalitet i selve produktet såvel som i håndteringen af det. De sætter pris på, at blomsterne er håndteret med nærvær af en, der har forstand på form, farver og teknik, og så må blomsterne gerne være levedygtige i en flot og kraftig kvalitet, som adskiller sig fra de billige, masseproducerede buketter fra tankstationen eller supermarkedet. Spørger man Kirsten Østergaard Poulsen, er det i tråd med tiden, at kvalitet spiller en vigtigere rolle hos kunderne. – I dag betaler vi gerne mere for et mindre, men bedre produkt. Vi går i stigende grad efter at få den bedste råvare og kvalitet, fordi det forlænger holdbarheden og er mere bæredygtigt, siger Kirsten Østergaard Poulsen. Bloomit har i dag et landsdækkende netværk af frivillige blomsterbutikker, og med rødder tilbage til 1979 er virksomheden dybt forankret i blomsterdekoratørens håndværk og traditioner. Læs mere på www.bloomit.dk

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev