Stjernedrys over Impressionismen og dens oversete kvinder

I en pragtudstilling med værker fra hele verden fejrer Ordrupgaard 150-års jubilæet for den første ud af i alt otte banebrydende impressionist-udstillinger, der fandt sted i Paris i 1874. 

Marie Bracquemond, På terrassen i Sèvres, 1880, Association des Amis du Petit Palais, Genève. Pressefoto

Udstillingen fokuserer især på fem kvindelige kunstnere, der har været oversete i den store fortælling om impressionismen og den moderne kunsts fremkomst.

Her kan man opleve helt centrale billeder af franske Berthe Morisot og amerikanske Mary Cassatt, såvel som hovedværker af mere underbelyste kunstnere som franske Eva Gonzalès og Marie Bracquemond samt russisk-ukrainske Marie Bashkirtseff, hvoraf de to sidstnævnte aldrig før har været vist i Danmark. Udstillingen følger deres kamp for en plads i kunsthistorien og betragter det aftryk, deres værker efterlod på tidens kunstscene – i de uafhængige impressionist-udstillinger såvel som i de store, censurerede udstillinger på Salonen. For mange er impressionismen stadig tæt forbundet med skildringer af storbyens boulevarder og det offentlige forlystelsesliv i Paris. Men som udstillingen vil vise, belyser de kvindelige kunstneres billeder fra hovedsageligt privatsfæren andre og lige så væsentlige sider af impressionismen og den modernitet, som bevægelsen udsprang af.

I udstillingen stifter man også bekendtskab med en række af de historisk oversete kvinder, der er blevet foreviget i flere af impressionismens mest ikoniske malerier – fra de sorte modeller i Édouard Manet og Edgar Degas’ billeder til de mange familiemedlemmer og venner, der fortrinsvis skildres i de kvindelige kunstneres værker. Udstillingen vil ikke blot undersøge måden, hvorpå disse kvinder er malet, men også interessere sig for deres identitet, hvilket åbner op for nye fortællinger og perspektiver på impressionismens banebrydende maleri og dens kunstnere.

Udstillingen ligger i forlængelse af Ordrupgaards tidligere solopræsentationer af henholdsvis Morisot i 2012 og Cassatt i 2013, og den er således resultatet af en mangeårig indsats for at give de kvindelige impressionister en retmæssig plads i kunsthistorien. Også museets stifterpar, Wilhelm og Henny Hansen, delte denne interesse, hvorfor de så tidligt som i 1916 erhvervede deres første maleri af Morisot. To år senere fulgte endnu en Morisot samt et betydeligt værk af Gonzalès. Malerierne af Morisot er blandt de allertidligste erhvervede værker af kunstneren i museal sammenhæng, og i dag regnes de begge blandt Morisots absolutte hovedværker.

Efter visningen på Ordrupgaard vil udstillingen blive præsenteret på The National Gallery of Ireland i Dublin.

Udstillingen er støttet af: fokucerer. Læs her. 

9. februar – 20. maj 2024

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Del på sociale medier