Påsken står for døren, og mange danskere søger efter det perfekte hus til ferien. Men det er vigtigt at være bevidst om vilkår, og hvem du handler med, så du kan få hjælp, hvis noget ikke går efter planen.

Foto ABW

Solstråler, hyggelige stunder med familien og nye oplevelser.
For de fleste er det oplevelsen, når de lejer en feriebolig. Men for nogle ender opholdet desværre med klagesager over en defekt pool, et insektinficeret gulv eller en udsigt, der hverken byder på hav eller bjerge, som der ellers stod i beskrivelsen.

For at undgå de scenarier er det en god idé, at du gør dig nogle overvejelser, inden du booker ferien.

”Danske forbrugere lejer både ferieboliger i Danmark, men også i udlandet. Ofte går det godt, men vi ser desværre også, at forbrugerne nogle gange har svært ved at få hjælp, når huset ikke lever op til det, der blev lovet,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

”Derfor er det en god idé, at du tager stilling til risici og undersøger vilkår, og hvem du handler med på forhånd.”

Private og professionelle udlejere
Hvis du booker din feriebolig gennem en bookingplatform, er det på nogle hjemmesider både private og virksomheder, der udlejer huse. Det kan have betydning for den hjælp, du kan få:

”Professionelle virksomheder er underlagt specifikke regler og standarder, og de er forpligtet til at hjælpe dig, hvis boligen ikke lever op til beskrivelsen. Det kan være svære, hvis huset er lejet gennem en privatperson. Har du lejet gennem en virksomhed, har du også mulighed for at få hjælp af Forbruger Europa, hvis du ønsker at klage.”

Undersøg, hvem du handler med
Uanset om udlejer er en privatperson eller en virksomhed, bør du undersøge andres oplevelser:

”Vi har set tilfælde, hvor anmeldelserne på bookingplatformene er falske, og derfor er det en god idé at søge efter anmeldelser flere steder. Fx på Trustpilot, hvis der er tale om en virksomhed eller på sociale medier. Hvis udlejer er en privatperson, kan du søge på navnet, da det kan afsløre eventuelle anmeldelser fra udenlandske hjemmesider,” siger Lars Arent.

Dokumentér din booking
Dokumentation er et af de stærkeste kort, når noget går galt, og du ønsker at klage.

”Det er altid fornuftigt at dokumentere dit køb, når du handler på nettet. Billeder og beskrivelser kan hurtigt forsvinde igen, og du står uden tvivl stærkere, hvis du kan dokumentere, hvad du blev lovet, da du bookede ferieboligen.”

Tjekliste til leje af ferieboliger:

• Tjek, hvem du handler med. Er det en privatperson eller en professionel udlejer?
• Søg på udlejer på nettet og sociale medier. Der kan du måske læse om andres oplevelser.
• Vær sikker på datoer og valget af bolig. Den lovsikrede fortrydelsesret gælder ikke booking af feriehuse og sommerhuse.
• Betal aldrig via en bankoverførsel, da det ofte er en betalingsform, som private svindlere benytter. Hvis du har lavet en bankoverførsel, kan banken ikke hjælpe dig med at få pengene tilbage.
• Klag med det samme til både bookingportal og udlejer, hvis huset ikke lever op til det, der stod i annoncen. Sørg for at kunne dokumentere eventuelle opkald via screenshots på telefonen og lav også en skriftlig klage.

Kilde. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev